Návrat 9 +1 do ZUŠ – Jen roušky nepomohou
Od 07. 12. 2020 prezenční výuka VŠECH OBORŮ 9 + 1.
Velké soubory a orchestry zatím zkoušky nemají. (pouze individuální domluva)
MŠMT: PROVOZ ŠKOL OD 7. PROSINCE 2020
- Výuka žáků základních uměleckých škol je omezena takto:
- Je umožněna prezenční výuka do max. 10 žáků.
- Tam, kde nelze postupovat podle předešlého bodu (vzdělávání ve větší skupině), probíhá nadále distanční způsob vzdělávání.
MŠMT: PROVOZ ŠKOL OD 25. LISTOPADU 2020
- Výuka žáků základních uměleckých škol probíhá distančně.
- Je však umožněna prezenční individuální výuka a prezenční individuální konzultace (jeden pedagogický pracovník a jeden žák);
- V rámci vzdělávací aktivity, jejíž charakter neumožňuje nošení ochranného prostředku (zejm. tanec, zpěv, hra na dechové nástroje), nemusí žáci nosit roušku.
- Žáci a zaměstnanci školy mají povinnost nosit roušky po celou dobu pobytu ve škole. Je-li nezbytné, aby žáci při výuce viděli na ústa učitele, je možné ochranu nosu a úst výjimečně nahradit ochranným štítem, pokud je dodržena vzdálenost alespoň 2 metry od všech osob.
Jen roušky nepomohou, školy musí větrat. Podívejte se, jak se vir šíří po třídě
POZNÁMKA Modelový případ počítá s třídou o rozměrech 10m x 6m x 3m. Přítomno je 24 žáků a jeden učitel, který je nakažený. V místnosti žáci tráví čtyři vyučovací hodiny, učitel mluví nahlas tři čtvrtiny času.
Bez roušek, bez vyvětrání
Nejsou-li zavedena žádná opatření, tedy nikdo nemá roušku a nevětrá se, může se od nakaženého učitele rozšířit nákaza až na 10 žáků.
S rouškami, bez vyvětrání
Mají-li všichni ve třídě nasazené roušky, ale ve třídě se nevětrá, může se od nakaženého učitele rozšířit nákaza na čtyři žáky.
S rouškami a s vyvětráním každých 45 minut
Při opatření, kdy se po každé vyučovací hodině vyvětrá a všichni mají nasazené roušky, hrozí přenos nákazy od učitele maximálně dvěma žákům.
“Z epidemiologického pohledu je zásadní zejména pravidelné větrání vnitřních prostor – v délce alespoň pěti minut během přestávek a zároveň jednou uprostřed každé vyučovací hodiny,” přečetli si ředitelé opět otevřených základních škol v manuálu, který dostali od ministerstva zdravotnictví.
Podle odborníků má pravidelné a intenzivní větrání – společně s rouškami – pomoct zabránit ve školách šíření koronaviru aerosolem, který ze sebe vypouštějí i bezpříznakoví nakažení lidé například při mluvení nebo dýchání. Účinné může být zvlášť v nadcházejících zimních měsících.
“Když je rozdíl teplot vevnitř a venku deset stupňů, tak za pět minut dojde k výměně vzduchu v té místnosti. Takže máte nulovou koncentraci viru a začíná se znovu od nuly,” říká expert na fyziku aerosolů Vladimír Ždímal z Ústavu chemických procesů Akademie věd ČR.
Podle něj ovšem nestačí pouze otevřít okna “na ventilačku”. Virus z místnosti vyžene jedině pořádný průvan. “Je mnohem účinnější jednou za nějakou dobu, řekněme za půl hodiny nebo hodinu, otevřít naplno dveře a všechna okna. Vzduch se zcela vymění a na to stačí zhruba těch pět minut nebo přestávka,” vypočítává Ždímal. I vrcholně nakažlivé dítě ze sebe v případě, že má roušku, za 45 minut nestihne vydat dostatečné množství viru, aby nakazilo své spolužáky.
V případě, že je nakaženým učitel, je situace o něco horší. Tím, že de facto soustavně a nahlas mluví, ze sebe vydává viru podstatně víc. Pokud jsou ovšem zachována všechna opatření, tedy roušky a větrání o přestávkách, tak v nejhorší situaci, kdy je vrcholně nakažlivý, by za celý vyučovací den strávený s 24 dětmi nakazil pouhé dva žáky. To je pětkrát méně než bez dodržení jakýchkoli opatření a dvakrát méně než v případě, kdy sice mají všichni roušky, ale nevětrá se.
Ukazuje to grafika, kterou Aktuálně.cz ve spolupráci se Ždímalem vypracovalo na základě počítačového modelu Coloradské univerzity. Pokud by 24 dětí s vrcholně nakaženým učitelem strávilo ve třídě čtyři vyučovací hodiny bez roušek a vyvětrání, nakazilo by se jich deset. Pokud by na sobě měli všichni roušky, číslo by se snížilo na čtyři. Vyvětrání o každé přestávce pak zmenší číslo na dva, výměna vzduchu i během hodiny pak na méně než jedna.
České školy se mohou opřít také o zkušenosti z ciziny. “Doporučení vyvětrat o každé přestávce co nejintenzivněji je v Německu považováno za dostatečné. S tím, že když se to během hodiny ještě jednou vyluftuje, tak je to ještě lepší,” říká Ždímal.